Start
Sitestruktur
Sökmotorsoptimering
Sökmotorannonsering
Domännamn
Marknadsföring
Analysera trafik
Marknadsundersökning
Dåliga exempel
Bra exempel
Komma igång
Frågor & Svar
Press
i-Strategi Blogg
Löderups Äng

Om oss


Marknadsföring på internet

Marknadsföring via internet kan göra på olika sätt - inte bara genom att köpa dyra banners på kända webplatser. Fortfarande idag finns många annonsköpare hos storföretag som säger Vi annonserar hos Aftonbladet.se - det är ju den största tidningen i Sverige istället för att sätta upp mål med annonseringen och utvärdera dessa.

En av de största fördelarna med internet är att man till stor del kan mäta vad marknadsföringen ger. Vill man ha leads, kan man mäta var de kommer ifrån. Vill man ha klick, kan man mäta var dessa kommer ifrån. Är man mer intresserad av försäljning, kan även detta mätas. En sak som många dock inte känner till är viewthrough, d v s att man ser en annons på en sajt och sedan skriver in den själv i adressfältet istället för att klicka. Vissa mätningar har visat på upp till 50% av de som klickar normalt kommer in via viewthrough inom en 14 dagars period.

Man kan också till stor del välja vad och hur man vill betala för marknadsföringen. Vill man ha klick, kan man t ex annonsera via Google AdWords eller Overture. Vill man ha försäljning kan man annonsera via något affiliatenätverk, t ex Commission Junction eller TradeDoubler. Det går givetvis också att erbjuda småsajter olika mätbara lösningar.

Är man intresserad av att bygga varumärke bör man tänka noga på var man syns, hur man syns och hur detta uppfattas. Ett lika strategiskt beslut som att välja tidning och inte som kan och bör lämnas åt slumpen eller någon run on network kampanj.


Start | Sitestruktur | Sökordsoptimering | Domäner | Internetfrågor | Marknadsundersökning | Marknadsföring | Sökordsannonsering |