Dåliga exempel
Nedan listar vi några olika sajter vilka vi tycker har en internetstrategi som inte är genomtänkt (om de
ens har någon). Dock kan ju alla tycka olika och marknaden visa att vi har fel!
Eniro.se - de lever fortfarande på att
folk annonserar i Gula Sidorna. Dock marknadsför man sig, sedan ett antal år tillbaka, huvudsakligen
under namnet Eniro.se. Går man in på deras sida kommer man till ett sökformulär direkt, vilket är
användarvänligt. Fråga är bara hur smart det är om man t ex söker Snickare och får endast tre svar från
Gula Sidorna (där alla snickare totalt betalt ett antal miljoner för att synas i olika delar) och alla tre svar är
samma företag (som dock ligger i olika katalogeditioner). Redan på svar fyra finns antingen betalda
klicklänkar via Doubleclick / Overture eller helt gratis länkar från Google. M a o kan företag betala flera hundratusen
kronor för att annonsera hos Eniro, men endast ett företag syns online och på plats fyra kommer företaget
som investerat 5.000 kronor i sökmotoroptimering.
Eniro kommer dock hävda att många går direkt in till www.gulasidorna.se eller klickar sig
vidare in på gulasidorna. I dagsläget kan det möjligtvis vara så, dock kommer detta minska ju mer
man urvattnar och ej gör reklam för gulasidorna.se. De vanliga sökmotorerna noterar att endast 5% klickar
vidare till avancerad sökning, så inom något / några år kommer det även vara så hos Eniro om man
inte omvärderar sin internetstrategi.
Jönköpings Posten - nog för att
man är ensam på marknaden, men man bygger knappast varumärke när man inte har den minsta nyhet
på nätet. Här öppnar man dörren på vid gavel för en konkurrent istället för att investera några tusenlappar
av sina miljonvinster.
SAS - hur man än kämpar har man inte
lyckats göra sajten enkel. Det smartaste hade varit att titta på Virgin Express,
Sterling eller Ryanair...
|