Start
Sitestruktur
Sökmotorsoptimering
Sökmotorannonsering
Domännamn
Marknadsföring
Analysera trafik
Marknadsundersökning
Dåliga exempel
Bra exempel
Komma igång
Frågor & Svar
Press
i-Strategi Blogg

Om oss


Dåliga exempel

Nedan listar vi några olika sajter vilka vi tycker har en internetstrategi som inte är genomtänkt (om de ens har någon). Dock kan ju alla tycka olika och marknaden visa att vi har fel!

Eniro.se - de lever fortfarande på att folk annonserar i Gula Sidorna. Dock marknadsför man sig, sedan ett antal år tillbaka, huvudsakligen under namnet Eniro.se. Går man in på deras sida kommer man till ett sökformulär direkt, vilket är användarvänligt. Fråga är bara hur smart det är om man t ex söker Snickare och får endast tre svar från Gula Sidorna (där alla snickare totalt betalt ett antal miljoner för att synas i olika delar) och alla tre svar är samma företag (som dock ligger i olika katalogeditioner). Redan på svar fyra finns antingen betalda klicklänkar via Doubleclick / Overture eller helt gratis länkar från Google. M a o kan företag betala flera hundratusen kronor för att annonsera hos Eniro, men endast ett företag syns online och på plats fyra kommer företaget som investerat 5.000 kronor i sökmotoroptimering.

Eniro kommer dock hävda att många går direkt in till www.gulasidorna.se eller klickar sig vidare in på gulasidorna. I dagsläget kan det möjligtvis vara så, dock kommer detta minska ju mer man urvattnar och ej gör reklam för gulasidorna.se. De vanliga sökmotorerna noterar att endast 5% klickar vidare till avancerad sökning, så inom något / några år kommer det även vara så hos Eniro om man inte omvärderar sin internetstrategi.

Jönköpings Posten - nog för att man är ensam på marknaden, men man bygger knappast varumärke när man inte har den minsta nyhet på nätet. Här öppnar man dörren på vid gavel för en konkurrent istället för att investera några tusenlappar av sina miljonvinster.

SAS - hur man än kämpar har man inte lyckats göra sajten enkel. Det smartaste hade varit att titta på Virgin Express, Sterling eller Ryanair...


Start | Sitestruktur | Sökordsoptimering | Domäner | Internetfrågor | Marknadsundersökning | Marknadsföring | Sökordsannonsering |