Sökordsannonsering - Sökmotorannonsering
Sökordsannonsering bör idag vara en lika självklar del av marknadsföringen som en deltagande
i Gula Sidorna var för fem år sedan.
Hittas man inte på sina sökord i sökmotorerna
riskerar man att inte hittas alls. Än värre blir det om bara konkurrenten hittas...
Vi har arbetat sedan 2003 med Google AdWords och hjälper idag ett antal företag med detta.
Egenligen är det ganska enkelt att själva lägga upp och administrera sin sökordannonsering. Dock har även
detta utvecklats på senare tid så det är tunga algoritmer som styr och en slags sökordsoptimering
även på denna delen.
Allt handlar, enligt Google, om att ge både annonsören och kunden det bästa resultatet.
Söker man köpa barnvagn Solna vill man troligtvis
inte hamna på någon barntillbehörs hemsida - utan direkt på sidan om där man kan köpa barnvagn i Solna.
Är målet att sälja provabonnemang för en
tidning - ska man komma direkt dit och inte till moderbolagets hemsida. För att nå detta har
Google en Quality Score som multipliceras med det pris man vill betala för klicket. Denna
algoritm räknar sedan ut vilken annons som visas överst eller på sidan tre.
Har du en väldigt liten kampanj och vill spendera mindre 500 kr per månad bör du försöka styra det själv.
Spenderar du mer kan det vara smart att även undersöka med någon Google AdWords Professional för att se vad de kan erbjuda. Kontrollera så de har
bilden ovan på sin sajt (klickad även på bilden och se så att du kommer till en Google-sida). Ofta kan du få hjälp
att få fler klick och bättre konvertering till kunder för samma pengar. Kunskapen och erfarenheterna
som andra har kan göra underverk.
I dagsläget hjälper vi ett antal bolag med deras sökordsannonsering. Vi kan givetvis
även hjälpa dig!
|