Marknadsföring på internet
Marknadsföring via internet kan göra på olika sätt - inte bara genom att köpa dyra banners
på kända webplatser. Fortfarande idag finns många annonsköpare hos storföretag som
säger Vi annonserar hos Aftonbladet.se - det är ju den största tidningen i Sverige istället
för att sätta upp mål med annonseringen och utvärdera dessa.
En av de största fördelarna med internet är att man till stor del kan mäta vad marknadsföringen ger.
Vill man ha leads, kan man mäta var de kommer ifrån. Vill man ha klick, kan man mäta var dessa
kommer ifrån. Är man mer intresserad av försäljning, kan även detta mätas. En sak som många dock
inte känner till är viewthrough, d v s att man ser en annons på en sajt och sedan skriver in
den själv i adressfältet istället för att klicka. Vissa mätningar har visat på upp till 50% av de som
klickar normalt kommer in via viewthrough inom en 14 dagars period.
Man kan också till stor del välja vad och hur man vill betala för marknadsföringen. Vill man
ha klick, kan man t ex annonsera via Google
AdWords eller Overture. Vill man
ha försäljning kan man annonsera via något affiliatenätverk, t ex Commission Junction
eller TradeDoubler. Det går givetvis också
att erbjuda småsajter olika mätbara lösningar.
Är man intresserad av att bygga varumärke bör man tänka noga på
var man syns, hur man syns och hur detta uppfattas. Ett lika strategiskt beslut som
att välja tidning och inte som kan och bör lämnas åt slumpen eller någon run on network kampanj.
|